Categorieën
-MINDSET

Gezond eten in de vakantietijd

Hoe combineer je gezond eten met lekker genieten op vakantie?

Je hebt lekker vakantie of je gaat binnenkort op vakantie. Het moment om je even op te laden en alles te laten varen!
Zeker na het afgelopen jaar, want wat hebben we veel thuisgezeten: je werk was ineens vanuit thuis, je partner was ook thuis, je kinderen, geen wekelijke sportactiviteiten en ook sociale gelegenheden lagen stil.

Een bijzonder jaar met vooral veel onrust en onzekerheid, waardoor je wellicht extra verlangt om even er tussen uit te gaan met je gezin. En dan zit je nog iets dwars. Die coronakilo’s die er ongewenst zijn bijgekomen..zucht… en de vakantie moet nog beginnen! Je maakt je stiekem best een beetje druk of dat wel goed gaat komen.

Misschien had je net de draad weer lekker opgepakt met sporten en letten op je voeding en denk je nu na over hoe je dat op vakantie gaat aanpakken, want je weet dat dat het moment is waarop er extra verleidingen zijn en je wilt jezelf niet alles ontnemen. Je besluit het na de zomer wel weer te bekijken en dan begin je écht. Toch?

Met deze blog laat ik zien hoe gezond eten en lekker genieten op vakantie hand in hand kunnen gaan!
Piekeren tijdens je vakantie is namelijk het laatste wat je wilt en hey, er is een middenweg!

Gezond eten in vakantietijd

De zomer is nou eenmaal een periode waarop er vaak wat meer etentjes gepland staan: uiteten op vakantie, een barbecue met familie of vrienden, blijven plakken op een terras, snel wat eten na een dag zwemmen etc.
Je weet wel hoe dat gaat! En daar is helemaal niets mis mee. Je hebt het zulke momenten zelfs nodig om je mentaal op te laden.

Maar realiseer je wel dat goed ook goed is en dat je niet geforceerd bezig bent vanuit het idee ‘nu kan het weer dus nu ga ik los’. Je kunt namelijk ook sommige van die etentjes wel bewust kiezen voor een gezonde optie, of zelf zorgen dat er een gezonde optie is die voorkomt dat je een ongezonde keuze maakt. Bijvoorbeeld eten voorbereiden wanneer je weet dat je een dagje uit gaat en daarna geen zin meer hebt om te koken. Of zorgen voor wat extra groenten bij een barbecue of je favoriete salade klaarmaken en meenemen.

En dat is niet ongezellig, maar juist slim. Wil niet zeggen dat je nooit de teugels mag laten varen overigens, maar wel dat je zorgt voor een gezonde basis waardoor genieten op zijn tijd ook helemaal prima is!

Wat zijn gezonde keuzes? 6 basistips

Daarnaast is het handig om te weten hoe je bewust kunt kiezen, want wat zijn nou gezonde keuzes?

  1. Kies voor 1 eiwitbron in de vorm van vis, vlees of een dagje vegetarisch. Klinkt heel logisch maar vaak kunnen we niet kiezen en resulteert dat uiteindelijk in alles door elkaar eten en daardoor achteraf spijt hebben omdat je teveel hebt gegeten. Vaak komt dit door een gevoel van tekort. Je wilt niets missen, want nu is het beschikbaar, maar als je je realiseert dat je een andere keer voor het andere kunt kiezen dan zie je in dat er altijd overvloed is en geen tekort. Wij kennen hier geen schaarste, dus moeten we ook stoppen met altijd maar willen hamsteren. Een keuze maken en daarbij blijven geeft je rust en een blije buik. Ik spreek uit ervaring!

*Ik bedoel hier niet mee dat je maar 1 stuk vlees, vis of vega mag eten, maar dat je niet alles door elkaar gaat eten. Dat is enorm belastend voor je spijsvertering en de kans is groter dat je gaat overeten.

  1. Kies voor kip of ander gevogelte, vis, rund of wild.

Deze dieren bewegen van nature meer en daardoor bevatten ze meer gunstige vetzuren. Deze gunstige vetzuren heb je nodig voor je energie, je concentratie en een goede fysieke en mentale balans en wie wil zich nou niet fit en gezond voelen op vakantie?

Kiezen voor vegetarisch is natuurlijk ook helemaal prima, mits je het niet gaat vervangen door gerechten met veel zuivel in de vorm van kaas, melk en yoghurt!

  1. Vul je bord met zo veel mogelijk groenten!

We weten allemaal dat het goed is om veel groenten te eten en toch zie ik in de praktijk dat we vanuit de vis of het vlees de maaltijd gaan bedenken. Ook in restaurants staat het vis en vlees op de voorgrond, terwijl de groenten net helpen om ons lekker fit en energiek te blijven voelen omdat die ons lichaam ontzuren. Speur daarom altijd de menukaart af naar wat extra groenten zoals de ‘groenten van de dag’ of een ‘seizoenssalade’. Staat dit er niet op? Dan kun je altijd vragen of er wat extra groenten bij mogen.

Ik vraag zelf vaak of ze de frietjes of rijst kunnen vervangen door groenten en doen ze dat niet dan bestel ik het er los bij.

Een barbecue op de planning?

Maak zelf groentespiesjes van courgette, ui, champignons, paprika en maiskolf en bestrijk ze met wat Italiaanse kruiden, verse knoflook en olijfolie. Vind je dat te veel werk, kies dan voor een snelle salade van sla, komkommer, tomaat en ui of speur zelf naar een leuk recept op internet. Neem dit mee als bedankje dat je bij iemand mag eten of verras je gasten met een kleurrijke aanvulling op tafel!

  1. Beperk de koolhydraten en vervang ze door meer groenten

Neem gerust een stukje brood, aardappelen of een keer wat pasta, maar niet elke keer. Zoals ik net al de tip gaf kun je dat slim aanpakken door te vragen voor meer groenten of ze zelfs helemaal te vervangen. Het voordeel daarvan is, is dat de verleiding om alsnog te veel frietjes te gaan pikken er niet is.

Kook je zelf? Of heb je een barbecue? Probeer dan minimaal de helft van je bord te vullen met groenten en maximaal een kwart met aardappel/rijst of brood. Zo kun je het toch nemen, maar heb je wel jouw portie bepaalt. Scheelt enorm!

  1. Zorg voor gezonde snacks voor onderweg!

Heb je een dagje uit op de planning? Bereid dat voor zodat verleidingen niet zoveel grip op je hebben.

Denk aan:

  • snackgroenten: worteltjes, komkommers, tomaatjes met een bakje hummus
  • een gekookt eitje
  • vers (zomer)fruit: nectarine, aardbeien, blauwe bessen, kersen, aardbeien een lekker stuk fruit daar heb je verder niet veel bij nodig!
  • een mix van ongezouten nootjes: walnoten, pistachenoten, cashewnoten, hazelnoten en eventueel wat rozijntjes ertussen
  • rijstwafels met pindakaas of wat plakjes kipfilet (los meenemen)
  • of zelf een gezonde cake of bananenbrood en neem dit in plakken mee

Neem gerust een minder gezonde snack zoals wat chips, of haal een ijsje, maar beperk dat dan tot 1 moment op de dag en niet elk moment van de dag!

  1. Tot slot: RELATIVEER! 

Hoe vaak is het dat je gaat uiteten? Waarschijnlijk valt dat wel mee. Geniet gewoon van het moment, het samenzijn en natuurlijk van het eten!

Maar pak de draad weer op de overige dagen door bovenstaande tips zoveel mogelijk toe te passen waar dat gaat. En lukt dat niet helemaal, straf jezelf dan niet, maar denk na over hoe je het een volgende keer anders kunt doen. Je hebt je best gedaan en kunt het morgen weer oppakken. Je bent tenslotte met vakantie. Het hoeft niet PERFECT te zijn!

 

Een hele fijne zomer gewenst!

Liefs,

Robin

Heeft deze blog jouw een nieuw inzicht gegeven, je gerustgesteld of je aan het denken gezet? Laat het me weten!
Ga je met deze tips aan de slag en wil je na de vakantie gelijk doorpakken?

Meld je dan aan voor de groepscursus: ‘Maak gezond makkelijk met een gezin’ en krijg naast tips ook lekker veel makkelijke recepten om mee aan de slag te gaan. Klik op de knop hieronder om er meer over te lezen!