Categorieën
-MINDSET

Een gezonde leefstijl combineren met een drukke baan? Zo doe je dat!

Wendy Peeters is succesvolle lifestyle coach in haar eigen ‘womens only boutique gym’ die ligt in Sint-Joost. Ze begeleidt vrouwen op het gebied van training, mindset en voeding. Ook is ze getrouwd en moeder van 1 zoon en 1 dochter van 16 en 20.

Ik mocht haar onlangs interviewen om te vragen hoe ze dit combineert met een gezonde leefstijl en een gezin en hoe ze zorgt dat ze in balans blijft.

De regie nemen over je leefstijl

Ik vroeg Wendy of ze zich op dit moment in balans voelde en of dit in het verleden wel eens anders was geweest. Wendy is al verschillende jaren bewust bezig met haar leefstijl en balans. Ze checkt elke dag bij zichzelf hoe ze zich voelt.

‘’Ben ik snel uitgeput? Of heb ik pijntjes? Dan weet ik dat ik uit balans ben en dan ga ik uitzoeken waar het aan kan liggen en wat ik er vervolgens aan kan doen. Moet ik misschien een stapje terug doen, beter voor mezelf zorgen of iets anders? Dan ga ik daarmee aan de slag”. 

“En dat is niet egoïstisch, zoals veel vrouwen denken. Het is juist iets wat je nodig hebt om er écht voor een ander te kunnen zijn. Zorg jij namelijk niet goed voor jezelf, dan ben je eigenlijk altijd met jezelf bezig en met omstandigheden waarin je verkeerd. Je legt de verantwoordelijkheid dan buiten jezelf! Iedereen heeft namelijk een reptielenbrein die ons tegenspreekt, klein wilt houden, altijd rekening wilt houden met anderen en de omstandigheden, maar de kunst is deze terug te fluiten en te focussen op jezelf”.

Duidelijke en krachtige woorden die weerspiegelen dat Wendy zelf in haar persoonlijke ontwikkeling al heel wat stappen heeft doorlopen!

Let Wendy altijd op haar voeding?

Nee juist het tegenovergestelde. Doordat ze zo’n goede gezonde basis heeft kan ze ook enorm genieten van uiteten of wat lekkers nemen op zijn tijd! Haar gezonde basis geeft haar namelijk zoveel kracht en energie dat ze dit moeiteloos prioriteit geeft. Ze wilt zich namelijk goed blijven voelen en daar heeft ze goede voeding voor nodig in de basis!

Heeft ze behoefte aan een frietje of een chocoladetaartje? Dan neemt ze dat en kan ze daar volop van genieten en daarna pakt ze haar normale routines weer op. En ook als dat een keer wat minder lukt dan accepteert ze dat het zo is en dan is ze daar ook volledig oké mee, bijvoorbeeld als ze op vakantie gaat. Zolang de basis maar uit bewuste keuzes bestaat is het allemaal niets om je onnodig druk te maken.

Merkt ze dat er een gewoonte insluipt die haar vermoeid maakt of waar ze zich niet fit door voelt? Dan stopt ze daar per direct mee en gaat ze in haar voeding of trainingsschema aanpassingen maken zodat het wel weer goed voelt. Dat blijft een continu proces en dat vindt ze er ook zo mooi aan!

Hoe pakt Wendy dat aan binnen haar gezin?

Wendy werkt vrijwel alle dagen. Nu vindt ze dat wel wat makkelijker dan toen de kinderen klein waren. Ze heeft er wel altijd bewust voor gekozen om haar kinderen zo op te voeden dat ze ook zelfstandig taakjes konden uitvoeren zoals boterhammen smeren.Haar belangrijkste tip is de voorbereiding: het maken van een planning en het zorgen voor vaste routines, want die geven zoveel rust!

Heeft ze het echt ontzettend druk? Dan zorgt ze ervoor dat ze via internet een fijne kant- en klare maaltijd in huis kan halen of een maaltijdbox.

Ze zorgt er in ieder geval voor dat ze na een lange dag geen boodschappen hoeft te doen of nog moet gaan verzinnen wat ze gaat maken. “Voor veel ouders en met name moeders is het avondeten het grootste struikelblok, dus zorg dat je dat alvast getackeld hebt door goed te plannen en te zorgen voor een makkelijk te herhalen structuur op vaste dagen: bijvoorbeeld 1 dag spaghetti of pasta bolognese en de andere dag een rijstgerecht en zorg dat je deze gerechten achter de hand houdt voor drukke dagen.  Dat klinkt misschien wat saai, maar dat is juist waar ik merk dat ik heel veel rust en ruimte van krijg waar we allemaal zo naar verlangen”.

En daarbij kan het nooit perfect gaan en dat is ook oké. Zolang je dit maar accepteert en daarna weer je routine terugpakt.

En wat als je weinig tijd hebt?

Haar keuzes baseert ze op de tijd die ze heeft en dat is ook gelijk de tip aan andere ouders! Ook benoemt ze dat het niet nodig is om 2 potten te gaan koken, hoogstens om wat aanpassingen te doen waardoor de maaltijd tegemoet komt aan je eigen wensen en aan de wensen van het gezin. “En soms is het gewoon ook eten wat de pot schaft wat het gezin betreft”.

Ze eet zelf 2 keer per dag een warme maaltijd: de lunch en het avondeten. Dit heeft ze voorafgaand aan de dag al klaargemaakt, of ze zorgt dat het (voorgesneden) klaar staat zodat ze dit snel kan bereiden op het moment zelf. Hierdoor kost het bereiden van de maaltijd haar hoogstens 15 minuten. Ze houdt het graag puur en eenvoudig, maar wilt wel dat het smaakvol is door bijvoorbeeld wat lekkere kruiden toe te voegen.

Is Wendy ook wel eens 'minder bewust'?

“Jazeker. Ik was vroeger een echte snoepkont en ik kon dronk veel cola”. Dat resulteerde nooit in veel kilo’s aankomen of gezondheidsklachten, maar na haar tweede zwangerschap raakte ze getriggerd om te kijken wat er nog mogelijk was met haar fysieke lichaam. Was het bijvoorbeeld mogelijk om een sixpack te krijgen bijvoorbeeld?

Door zich steeds meer te verdiepen in voeding in relatie tot ons fysieke lichaam in combinatie met heel bewust letten op haar voedingsinname is het haar gelukt om een sixpack te krijgen! Dat toont haar enorme drive en passie voor haar vak!

Wat kan ze echt niet missen in haar voedingspatroon?

Groenten! Die geven haar zoveel energie en kracht en brengt haar zoveel dat ze echt niet zonder wilt. Ze vindt het niet erg als het een keer wat minder lukt, maar merkt en mist dit dan wel meteen.

Vond je dit interview interessant? En heb je er een belangrijk inzicht door gekregen? 

Deel het met ons!

Wil jij ook aan de slag met je leefstijl? En na de zomer een stok achter de deur?
Doe dan mee aan de cursus ‘Maak gezond makkelijk (met een gezin)’.