Categorieën
-MINDSET

Moederschap combineren met een gezonde leefstijl

Een interview met hoogzwangere Merle Theelen

Merle Theelen is liefdevolle mama van de 1,5 jarige Niel en op dit moment ook zwanger van haar 2de kind. Ze is getrouwd in 2018 met Rob.  Ze werkt momenteel 3 dagen als docent verpleegkunde na 10 werkzaam te zijn geweest in de intensieve kinderthuiszorg. Daarnaast volgt ze een opleiding tot docent. Je leest het al een bezige bij met veel energie!

Een jong gezin en een gezonde leefstijl: hoe vind je balans?

Op het moment dat ik Merle interviewde had ze net haar laatste werkweek voor haar zwangerschapsverlof. Dat maakte alles natuurlijk net een tikkeltje hectischer dan normaal. Ondanks dat heeft ze het gevoel dat ze goed in balans is. Haar nieuwe baan als docent bevalt haar goed. De regelmaat die het geeft bevalt haar wel, want vroeger had ze veel onregelmatige diensten. Haar privéleven is daardoor beter te plannen en dat geeft veel rust.

Merle omschrijft zichzelf als iemand die veel energie heeft en het belangrijk vindt om voldoende aandacht te besteden aan gezond leven en eten en ook bewegen. Voor haar moederschap was ze al jaren een fanatieke en intensieve sporter. Crossfit, bootcampen, hardlopen en daarnaast heel goed op haar voeding letten.  Dat geeft haar zoveel positieve energie zowel in haar werk- als privéleven en heeft ze echt nodig om haar energie in kwijt te kunnen.

Voor haar was het dan ook even wennen toen ze mama werd. ‘’Het mooiste wat me is overkomen was een gezinsleven starten, maar het was ook accepteren dat ik niet alles meer kon blijven doen zoals ik dat voorheen deed wat sporten en gezond eten bereiden betreft. Je hebt als (kersverse) mama nu eenmaal minder tijd, omdat je andere prioriteiten hebt. En daar moet je je even een weg in vinden, althans dat gelde voor mij zo”.

Voorheen kon ze namelijk verschillende winkels afstruinen om zo haar gezonde producten te verzamelen en nieuwe recepten uit te proberen. Nu beperkt ze dat wat meer tot 1 supermarkt en 1 lokale groenteboer en slaat ze daar goed in, want ze blijft het belangrijk vinden om te koken met verse producten!

Ook qua bewegen heeft ze een nieuwe balans gevonden. Waar ze voorheen met haar partner samen ging sporten, leggen ze nu de agenda’s naast elkaar en plannen zo elk hun eigen sportmomenten. En ze gaat regelmatig de deur uit met de wandelwagen en kan zo het samenzijn met haar gezin combineren met wat extra beweging.

Haar tips voor (aanstaande) ouders
  1.  ZORG VOOR EEN BASISVOORRAAD.
    Als eerste tip geeft Merle om vooral een aantal eenvoudige gerechten achter de hand te houden en hier ook alle ingrediënten voor in huis te halen. “Zo grijp je nooit mis na een lange dag. En natuurlijk halen wij ook wel eens een frietje, maar over het algemeen hebben we altijd wel iets waar we op kunnen terugvallen. Mijn makkelijkste gerecht is zelfs de lievelingsmaaltijd van mijn zoontje: falafelballetjes met bevroren bloemkoolrijst en een tomatensaus. Dat heb ik binnen 10 minuten op tafel staan en is hartstikke gezond”.

  2. MAAK HET MAKKELIJK.
    “Een andere tip is dat je als ouder mag accepteren dat je niet de tijd hebt om alles zelf te maken. Maak het je zelf daarom ook niet te moeilijk en kies voor kant-en-klare bloemkoolrijst, of een zak voorgesneden groenten. Het eetmoment is nu eenmaal hectisch en er is altijd veel te doen, dus zorg dat je voorbereidt bent”.

     

  3. BEREID VOOR.
    Dat is ook de reden dat ze altijd 2-3 dagen vooruit plant en inkoopt en zorgt dat haar diepvries en koelkast gevuld zijn met verse groenten, maar ook vegetarische producten, vis en vlees.  Zo is haar basis altijd gezond en is het ook geen ramp als het een keer niet lukt. “Met een kind loopt nou eenmaal niet altijd alles zoals je wilt. Dus zorg in ieder geval dat je het ontbijt al klaar hebt staan, dan wel zo kunt klaarmaken. Zoek iets wat snel, makkelijk en gezond is en zorg zo dat je de dag goed begint en goed eindigt.

  4. PRAAT!
    En wat voor mij super heeft geholpen is mijn partner erbij betrekken en erover praten! Aangeven waarom het belangrijk is dat er een gezonde basis is voor het hele gezin. Zorg dat je elkaar motiveert en elkaar helpt. Ben ik laat thuis van mijn werk? Dan heeft Rob de groenten al voorgesneden. Ook al houd je partner niet van koken, hij kan wel ondersteunen in de voorbereiding en zo kun je het samen doen”.

  5.  PLAN!
    Ze traint fanatiek 2 tot 3 keer in de week en ze merkt dat ze dat ook echt nodig heeft om zich goed in balans te blijven voelen. Dat kan ook goed samen, mits je het goed plant samen. Haar keuze voor een baan als docent heeft daar wel aan bijgedragen, want nu is het allemaal wat beter te plannen.

  6. LAAT LOS!
    Haar laatste tip aan ouders en ook iets wat ze op zichzelf toepast. “Het af en toe lekker loslaten, want het loopt nou eenmaal niet altijd zoals je had gepland en dat is oké’.
Hoe belangrijk is een gezonde leefstijl?

“Oh echt ontzettend belangrijk. Je geluk wordt beïnvloedt door de balans die je hebt en daar dragen voeding en voldoende beweging zoveel aan bij! Doordat ik zo actief ben en gezond voel ik me in balans, dus kies ik daar bewust voor”.

“Om eerlijk te zijn had ik het na mijn zwangerschap best moeilijk. Ik wilde meteen weer volle bak sporten en merkte dat mijn lijf daar nog niet aan toe was. Dat vond ik moeilijk om te accepteren en daardoor was ik geforceerd bezig met sporten en gezond eten”. Al snel kwam ze erachter dat ze dit mocht loslaten en mocht beseffen hoe mooi het is om een kind op de wereld te zetten en samen een gezin mocht vormen. 

Hoe eet Merle en haar gezin?

Merle en haar partner zijn bewuste eters en kiezen daarom voor een 50/50 leefstijl wat inhoudt dat ze 3 a 4 dagen vlees en vis eten en de overige dagen vegetarisch. Daar voelen ze zich het prettigst bij. 

Haar lievelingseten is haar ontbijt met zelfgemaakte granola. Die maakt ze 1 keer in de week klaar en daar kan ze dan de hele week mee vooruit. Dat zou ze echt niet willen missen. Ze wisselt hierbij af tussen plantaardige kwark en Turkse yoghurt om dit gevarieerd te houden.Op werkdagen kiest ze voor de lunch uit brood met kipfilet of ander beleg en veel snackgroenten erlangs en op dagen dat ze thuis is dit vaak een omelet met groenten, een smoothie of een salade. Die variatie daar kan ze enorm van genieten!

Dankjewel Merle voor je prachtige en eerlijke verhaal!

Wil jij net als Merle werken aan een gezonde leefstijl, maar wel met een stok achter de deur?
En ben jij geïnspireerd geraakt om het anders te doen?

Sluit dan aan bij de cursus: ‘Maak gezond makkelijk met een gezin’ die start op 6 september.