fbpx
Categorieën
-MINDSET

Hoe eet ik gezond tijdens de feestdagen?

Over precies 2 weken is het al kerstavond. Kun je gezond eten én tegelijkertijd ook zorgeloos genieten van de feestdagen? Of is het altijd 1 van beide..

Gezond blijven tijdens de feestdagen én ook genieten, hoe doe je dat?

Over minder dan 2 weken is het al kerstavond. En dit jaar valt kerst ook precies in het weekend, is dat even balen dat het geen extra vrije dagen zijn! toch?

Ik merk aan veel gesprekken die ik voer met klanten dat gezond eten tijdens de feestdagen als iets lastigs wordt ervaren.
Sociaal lastig als je gezelschap hebt wat liever het standaard menu eet. Lastig omdat je weet dat er dan allerlei verleidingen zijn die je niet of moeilijk kunt doorstaan.. En lastig omdat je weinig tijd hebt en er zoveel keuze is voor gerechten. Pfff, dat gedoe daar heb je helemaal geen zin in zo aan het eind van het jaar!

Maar je hebt wel het verlangen om een gezond eetpatroon aan te houden en niet af te zwakken met de kerst en oud- op nieuw, want je weet dat je dan in januari weer opnieuw moet beginnen…en dat dit een vicieuze cirkel is.

Welke keuzes kun je dan maken om toch enigszins gezond te doen met de feestdagen, zonder dat je jezelf moet inhouden, of nergens van kunt meegenieten?

Ik geef je wat tips om zorgeloos te genieten én gezond te blijven tijdens de feestdagen, want dat kan prima samengaan!

1. Je mag je eigen keuzes maken!

Denk jij elk jaar weer opnieuw, dat vele eten hoeft voor mij eigenlijk niet, maar ik doe het maar omdat het hoort, of omdat het van mij verwacht wordt?!  Zou jij het prettiger vinden met minder, bewuster eten en het vooral gezellig hebben met je geliefden?

Realiseer je dan dat je volledig je eigen keuzes mag maken. Het is jouw lijf en jij bepaalt wat je er instopt en hoeveel. Het gezellig hebben staat daar los van! Je mag beleefd weigeren, een gang overslaan, voor een kop lekkere kop thee of koffie gaan met een stukje chocolade in plaats van het gebruikelijke dessert of wel meegenieten van het dessert maar gewoon een kleine portie opscheppen. Het mag allemaal. Je hoeft niet perse met alle winden mee te waaien!

Is iemand dan teleurgesteld? Dan staat dat los van jou en los van de gezellige sfeer die er is. 

Je hoeft er geen strijd van te maken of een discussie aan te gaan.. doe dat juist niet, ieder mag in zijn waarde worden gelaten, zo ook jij als je die anders wilt! 

En heel eerlijk.. voor sommige mensen is dat echt wennen! Ze willen met positieve intenties jou iets aanbieden en zijn dan onbewust toch teleurgesteld. Gewoon er laten zijn en je vooral focussen op wat anders. 

2. Kies slim!

Alhoewel ik vind dat eetregels bedenken, of jezelf van te voren toespreken over wat wel en niet goed is niet gaat werken, kun je wel bewust kiezen in het moment.  Bijvoorbeeld door wel mee te genieten, maar dan gewoon een kleinere portie daarvan nemen. Of door iets wat je eigenlijk niet zo speciaal vindt over te slaan én daardoor wel volop te genieten van dat wat je écht niet kunt weerstaan. 

Het gaat namelijk helemaal niet om jezelf iets afnemen of ontzeggen, want we weten allemaal hoe dat werkt.. Het gaat erom dat je leert om daar in bewuste porties van te genieten. Dat de hoeveelheid niet afbreuk doet aan het genot wat je eraan beleefd. En wil je wel jezelf laten gaan die 2/3 dagen, doe dat dan vooral lekker!

Soms is dat ook wat je nodig hebt op dat moment. Zolang je daarna niet in dat schuldgevoel blijft hangen en gewoon weer in je normale gezonde ritme verder gaat is het echt allemaal niet zo spannend.  Het komt zich niet op die paar dagen… 
Denk maar aan 80% van de tijd je normale ritme aanhouden en 20% is dan over voor die paar feestdagen in het jaar. 

Relax en relativeer. 

3. Gun jezelf het allerbeste!

Wat wel een slimme tip kan zijn: Bedenk je bijvoorbeeld wat jij het allerlekkerste vindt wat op tafel staat en maak daar jouw genietmoment van!  Meestal heb je dan al een groot gedeelte van je behoefte vervult. 

Ik heb zoveel jaar met spanning aan tafel gezeten, omdat ik het gevoel had dat ik overal aan mee moest doen. Ik was er zelfs van overtuigd dat dit van mij verwacht werd en dat als ik niet mee zou doen ik dan mensen teleurstelde.

Nu doe ik dat niet meer. Ik kies mijn momenten uit die ik het waard vind en de rest laat ik gewoon lekker varen.

Dat heerlijke gevoel van zelfverzekerd zijn. Dicht bij jezelf blijven.. Het gevoel van jezelf het beste gunnen door je eigen keuzes te maken. Te voelen wat jij prettig vindt om te eten en hoeveel. Deel te nemen op jouw voorwaarden, dat gun ik elke vrouw!

Bovendien weet ik dat mijn lijf gevoelig reageert op suiker en vooral zuivel. Ik word er zelfs wat neerslachtig van en daarom neem ik het gewoon niet meer. Het is het mij niet waard. Ik voel me een stuk gezelliger als ik dicht bij mezelf blijf, mezelf het allerbeste gun qua voeding letterlijk en figuurlijk!

Dan ben ik ook een gezelliger mens aan tafel. Ontspannen. Tevreden. In het moment aanwezig en niet in mijn hoofd aan het malen. 

4. Stop met jezelf restricties opleggen!

Deze tip vind ik misschien wel de allerbelangrijkste! Stop met restricties opleggen.  Eetregels of hoe je het ook mag noemen.   Ik mag niet.., want dat is (te) vet, of daar zitten teveel koolhydraten in..
Ik mag dat maar zoveel eten want anders zus en zo.. 

Je maakt het voor jezelf zo ingewikkeld en zeker op die paar dagen dat het kerst is! 

En het gaat niet werken om jezelf dingen te ontzeggen en daardoor jezelf telkens in te houden. Een keer barst de bom en eet je er misschien wel meer van dan wanneer je het jezelf gewoon zou toestaan, maar dan bijvoorbeeld in een kleinere portie. 

Bovendien spreek je jezelf dan telkens negatief toe en dat leidt nooit tot een positief en zeker gevoel van jezelf. Het werkt eerder averechts.

5. Zet een liefdevolle bril op!

Dat bedoel ik niet letterlijk natuurlijk.. ofja als jij je daar prettig bij voelt doe je dat lekker wel! Wat ik wel hiermee bedoel is dat je op een andere manier naar jouw voeding mag kijken.

Voeding heb je nodig als brandstof voor je lijf en geest. Met de juiste voeding ben jij op je best, voel je je verzadigd, dankbaar, energiek en noem het maar op.

Je geeft het wat het nodig heeft, omdat je er goed voor wilt zorgen, net zoals met een plantje wat je wilt opkweken.

Zo mag je ook met je lijf omgaan. Je geeft het dat wat het laat groeien en niet dat wat de plant alleen maar verder afbreekt.. Of althans, daar doe je zoveel mogelijk je best voor toch?!

Wanneer je er op die manier naar kijkt, zal het ook makkelijker zijn om keuzes te maken die jouw lijf voeden. Dingen die je heel lekker vindt én dingen waar jij je ook lekker door blijft voelen. 

Producten die jou niet dat fijne gevoel geven: een opgeblazen buik, rommelende darmen of producten die jouw energie kosten die laat je dan eerder staan, omdat je weet dat het je niets brengt.  Of je neemt er gewoon maar een beetje van.

Snap je waar ik heen wil?
Het gaat niet om de koolhydraten of de vetten het gaat om de voedingswaarden. Wat brengt het jou tegenover wat kost het jou lichamelijk en geestelijk? 
Kun jij het dessert niet weerstaan omdat je er echt dol op bent? Neem het dan gewoon. Heb jij snel buikpijn van zoetigheid of maakt het je erg moe en is het je het eigenlijk niet waard? Dan laat je het staan en focus je je op iets anders.

Zo simpel kan het zijn als jij het ook zo simpel maakt!

Wil jij er dit jaar echt een overgetelijk moment van maken reserveer dan de allerlaatste december-to-remember verwenbox!! Een box vol huisgemaakte gezonde traktaties om samen te delen, of om iemand te verwennen met een do(o)sis gezondheid.

Chocolade donuts, sneeuw-ballenbonbons, chocoladebrokken en een heerlijke  gezondheidsbevorderende theemix niet te vergeten. Lees hier verder wat er nog meer inzit. 

De reservering loopt tot en met maandag!
Daarna ga ik lekker aan de slag met de voorbereidingen.

Ik wens je alvast hele fijne feestdagen! 

Feestelijke groet,

Robin

voedingsdeskundige orthomoleculair therapeut
December verwenpakket kerstcadeau