fbpx
Categorieën
-BLIJVEND GEZOND DOOR VOEDING-

Hooikoorts wat kun je er het beste tegen doen?

Wat helpt tegen hooikoorts?

Hooikoorts is een vervelende kwaal die elk jaar weer veel mensen teistert.
Neusspray, hooikoortstabletten, het eten van een pissebed..
Zijn er nog meer manieren om hooikoorts te verhelpen? Of moet je er maar mee leren leven en elk voorjaar afzien?

Je hoeft er absoluut geen genoegen mee te nemen. Ik zou deze blog namelijk niet schrijven als er geen relatie was tussen onze voeding en het verbeteren van hooikoortsklachten. 

Ik geef je met deze blog tips om in ieder geval je klachten zoveel mogelijk te verminderen en ben je heel fanatiek dan kun je er zelfs naar gaan streven om de hooikoorts helemaal uit je systeem te krijgen! 
Hoe fijn zou dat zijn?!!

Hooikoorts is een teken van een verzwakt immuunsysteem en met de juiste voeding kun je je lichaam weer in balans brengen zodat het beter gaat functioneren. 
In deze blog leg ik je uit hoe..

Hoe ontstaat hooikoorts?

Zoals je waarschijnlijk weet is hooikoorts een overgevoeligheid/allergie voor stuifmeel (pollen) van planten, grassen of bomen. Het is een seizoensgebonden aandoening die begint als de pollen zich verspreiden via de wind.

Maar welke informatie je meestal niet meekrijgt is dat elke menselijke allergie (ook voor voedingsmiddelen zoals pinda of koemelk) ontstaat in onze darmen, doordat allergenen de darmwand passeren en in de bloedbaan terecht komen. Dit geeft een ontstekingsreactie: ons lichaam gaat het stofje histamine aanmaken om de allergenen te bestrijden en ons immuunsysteem wordt overactief. Een optimaal functionerende darm zou deze stoffen filteren en geen ontstekingsreactie geven. 

Hooikoorts en de rol van histamine

Ooit gehoord van histamine?
Histamine is een lichaamseigen stof die we nodig hebben voor onder andere het bestrijden van allergenen, maar ook het reguleren van onze lichaamstemperatuur.
We maken het dus zelf aan én we krijgen het binnen door ons voedsel. 

Veel van ons dagelijks voedsel bevat histamine. Specifieke histamine-uitlokkers zijn tomaten, kaneel, cacao,  kaas, olijven, ingeblikte vis, koffie, alcohol en vooral kliekjes (eten wat je langer bewaart). 

Kleine hoeveelheden histamine zijn dus noodzakelijk, maar bij een teveel geeft dit een ophoping van mestcellen in onze darmen en is er sprake van een histamine-overschot. Dit geeft een allergische reactie, zoals hooikoorts is.

Voor elk lichaam kan een andere hoeveelheid histamine nodig zijn om tot een overschot te komen. Dit is afhankelijk van meerdere factoren. 

Wat helpt het beste tegen hooikoorts?

Je weet nu dat hooikoorts ontstaat door een histamine-overschot en dat bepaalde voedingsmiddelen dit nog extra kunnen triggeren. 

Maar, moet je dan al die voedingsmiddelen achterwege laten? Dat is toch bijna onmogelijk?

Dat klopt. Dat is ook vrijwel onmogelijk! Je kunt je er wel bewust van zijn en erop letten dat je deze producten tijdelijk wat probeert te minderen..

  • Kook zo vers mogelijk en neem zo min mogelijk kliekjes: bak een omelet bij de lunch, maak een vers soepje, smoothie of wok wat verse groenten om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken. 
  • Probeer je cafeïne en alcohol inname te beperken tot een minimum. Neem bijvoorbeeld alcohol alleen 1 glaasje in het weekend en koffie en groene thee maximaal 2 koppen per dag (en als het lukt nog minder). 
  • Let op met de hoeveelheid cacao en kaas want dit zijn behoorlijke histamine-bommetjes.
    Probeer het te vervangen door andere voedingsmiddelen die je heel lekker vindt;  een gekookt ei op je brood, een plakje kipfilet, gebakken champignons of avocado met kiemen of gegrilde groenten, notenpasta enzovoorts.

    Kun je niet zonder chocolade? Kies dan je genietmomentje uit en probeer dan te kiezen voor pure chocolade (met zo hoog mogeljk cacaobestanddeel).

  • Vermijdt rauwe paprika en (snoep)tomaat deze triggeren onze darmen enorm. Ze komen namelijk uit de nachtschadefamilie en het stofje wat deze plantenfamilie s’ nachts aanmaakt om zich te beschermen tegen indringers is schadelijk voor onze darmwand. Kies eerder voor wortel of komkommer met wat hummus bijvoorbeeld.

    Deze tips kunnen de klachten al enorm doen afnemen, maar uiteraard draait alles om balans en kun je zoals ik al zei niet histamine-vrij eten.

    Bedenk je vooral wat jouw winst gaat zijn van het toepassen van bovenstaande voedingstips:
    minder jeuk aan je ogen, minder vermoeid, minder slijmvorming! Hoe fijn zou dat zijn?! 
    Het is even doorzetten maar wanneer jij er minder klachten door ervaart dan is het dat zeker waard!

Wat helpt het beste tegen hooikoorts deel 2: Suppletie

Al jaren roept men dat het eten van een pissebed hooikoortsklachten zou verhelpen.  Ook al is dat een van de meest natuurlijke tips die ik voorbij zou komen dan zou ik dit niet aanbevelen. 

Er zijn namelijk naast het letten op je voeding nog meer mogelijkheden om van je hooikoortsklachten af te komen..

  1. Om te beginnen kun je  DAO-enzym  in suppletievorm nemen. Dit enzym helpt de histamine af te breken. Dit supplement is verkrijgbaar bij natuurwinkels of drogisterijen en natuurlijk via internet via deze link (niet gesponsord hoor, gewoon een lieflijke tip). 
  2. Daarnaast helpt het inzetten van (extra) vitamine C in suppletievorm. Vitamine C verhoogt je weerstand en remt de ontstekingsreactie die is ontstaan door het histamine-overschot. Het is sowieso goed om dit op dagelijkse basis te nemen, maar in dit geval extra belangrijk. Ook dit kun je krijgen bij natuurwinkels, drogisterijen, dan wel via internet.

Disclaimer

Realiseer je wel dat klachten niet als sneeuw voor de zon gaan verdwijnen. Het duurt eventjes voor je verbetering zal merken, mits je consequent met de tips en de suppletie aan de slag gaat.

Wil je graag meer ondersteuning hierbij? Of wat dieper onderzoeken wat de oorzaak is van jouw (hooikoorts)klachten? Dan geef ik je graag voedingsadvies op maat.

Je kunt bij mij terecht voor een online- voedingscheck
en leest hier meer over de mogelijkheden.

Een aanpak waarbij er oog is voor het in balans brengen van jouw hele systeem door de juiste voeding. Voeding die energie geeft en je gezond houdt.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.