fbpx

Zo krijg je een ‘summerbody’

Hoe krijg je een summerbody? Hoe kan ik afvallen voor de zomer? Leer hoe je meer zelfvertrouwen krijgt, tevreden wordt over je lichaam en een voedingspatroon vind zonder restricties wat volledig bij jou en je leefwijze past.

Een summerbody krijgen

We kennen allemaal die periode voor de zomer waarin we graag onze ‘summerbody’ bereiken. Met een tevreden gevoel onze (zwem)kleding dragen. En bij veel vrouwen hoort daarbij dat we nog wat kilo’s kwijt willen of een bepaalde ‘shape’ bereiken. Zeker na de corona-jaren merk ik dat dit gevoel bij velen nog sterker is geworden en we nog sterker verlangen naar korte termijn resultaat en dat maakt ons gevoelig voor allerlei (gevaarlijke) trends.

Hoe val ik 5 kilo af voor de zomer?

Je hebt misschien net iets meer de teugels laten varen of het is gewoon door omstandigheden niet helemaal gelukt de afgelopen tijd qua gezondheidsvoornemens. Daar wil je nu wat aan doen, liefst nog voor de zomer en het liefst met zo snel mogelijk resultaat.

Je baalt want je weet dat dit extra druk met zich meebrengt en je hebt het gevoel dat je daardoor nu moet afzien; met barbecues/etentjes met vrienden en familie, met (uit)eten op vakantie…
Je ziet er stiekem best wel een beetje tegenop, zeker als je het gevoel hebt dat je omgeving alles eet wat los en vast zit en zich nergens druk over maakt.

Dat maakt de motivatie en je zelfvertrouwen er niet beter op natuurlijk!

Hoe maak je gezond eten leuk?

Helaas zie ik bovenstaand verhaal erg vaak voorbijkomen. Het zwart-wit denken, waarbij een gezonde leefstijl niet samen zou kunnen gaan met plezier, gemak en gezelligheid. Waarbij uren in de keuken moet staan en in sociale gelegenheden op je tenen moet lopen en moet afzien.


Nu ik dit zo zwart-wit neerzet weet ik zeker dat jij diep van binnen weet dat dit niet realistisch is, dat het anders kan. Bovendien is dit alles behalve een gezonde relatie met voeding. En toch merk ik dat we geneigd zijn zo te denken.  Ik heb zelf ook jaren op die manier gedacht en tegen mezelf gepraat en daarom weet ik hoe het is om in deze vicieuze cirkel vast te zitten.


Meer zelfvertrouwen krijgen

Ik wil je laten inzien dat het ook anders kan. Dat dit je niet gaat opleveren wat je écht wilt als je wat lagen dieper durft te graven. Je doet jezelf tekort, kwelt jezelf en houd je voor de gek.  Wat jij wilt is een gevoel van zelfvertrouwen en verbondenheid met jezelf en met anderen.

* Je wilt niet degene zijn die uit de toon valt, met zijn eigen eten.
* Je wilt niet telkens met eten bezig zijn of met de volgende maaltijd.
* Je wilt tevreden zijn als je in de spiegel kijkt.
* Je wilt je energiek voelen, gelukkig en gezond.
* Je wilt met zelfvertrouwen je (zwem)kleding dragen.


Eten in een calorie-tekort

De denkfout die ik bij velen zie is de focus op calorieën en zo snel mogelijk kilo’s verliezen, door bijvoorbeeld koolhydraatarm te gaan eten, een ketogeen dieet te volgen, allerlei eiwitrijke producten te nemen zoals repen, shakes, en poeders.

We bepalen aan de hand van een caloriebudget wat we wel en niet mogen eten om zo ons resultaat te bereiken. Maar wat er daadwerkelijk gebeurt is dat we het vertrouwen in onze eigen lijf en intuïtie verliezen.  Bovendien is elk lichaam anders, complexer, intelligenter, denk maar aan hormonale schommelingen, een wisselende lichaamsbouw- en samenstelling, een dag waarop je minder goed hebt geslapen.

Het werkt restrictief en je legt het vertrouwen buiten jezelf, waardoor je een gevoel van afhankelijkheid gaat ervaren. Misschien denk je wel de hele dag aan eten. En dat is niet waarvoor het bedoelt is. Het leven kan veel leuker, luchtiger en makkelijker zijn.


Beginnen met intuïtief eten

Je hebt misschien wel vaker gehoord van intuïtief eten en vraagt je af hoe je daarmee begint of wat dat inhoudt? Het is eigenlijk heel simpel. Je focust je op voeding die je energie en zelfvertrouwen geeft. Die je alle voedingstoffen levert om de persoon te zijn die je graag wilt zijn; de energieke moeder, de enthousiaste onderneemster of collega, de bewuste, zelfverzekerde vrouw.

Dat bereik je door te focussen op pure onbewerkte voeding = alledaagse producten eten zonder restricties of repen, poeders en shakes. Door 3 volwaardige maaltijden te bereiden met de juiste verhouding koolhydraten, eiwitten en vetten, de 3 belangrijkste bouwstoffen voor ons lichaam.  

Terug gaan naar de basis en het vooral eenvoudig houden: bijvoorbeeld eiwitrijke producten zoals repen, kwarkjes of shakes vervangen door een gekookt ei als snack. Een omelet met groenten in plaats van een eiwitrijk brood zonder zout (vol toevoegingen en bewerkt) met hüttenkase, waar je stiekem ook rommelende darmen van krijgt. Veel goedkoper ook nog eens.

Natuurlijke voeding die ons alles geeft wat we nodig hebben. Het ligt letterlijk zo voor het oprapen, mits je weet welke producten uit de supermarkt gezond zijn en welke pure marketingtrucjes.

Ik kan je daarbij helpen door je te leren:

  • in 1 oogopslag de juiste keuzes te maken in de supermarkt.
  • welke voedingscombinaties het beste zijn om de hele dag energie te hebben
  • welke makkelijke gerechten je kunt maken voor een gezond ontbijt, een gezonde lunch, een gezonde avondmaaltijd of een gezonde snack.


De Van Natura Gezond Academie

Hoe? Door je stap voor stap bij de hand te nemen. Je uitleg te geven over welke voeding nu écht gezond is, je recepten te geven, kookvideo’s en workshops, uitleg door middel van lessen en invuloefeningen. Je kunt zelf aan de slag in je eigen tijd met mijn ondersteuning die je elk moment kunt inschakelen.

Een natuurlijk voedingspatroon zonder restricties, met de juiste bouwstoffen, helemaal afgestemd op jouw lijf en leefwijze!

Dat is waar jij écht mee geholpen bent voor de rest van je leven.